Random Forest

”Det är oerhört skönt att kunna hantera alla våra behov på samma plattform, vi får en helt annan överblick nu och kan reagera både smartare och snabbare. Vi har också fått stor användning av allt innehåll som tagits fram, inte minst under säljmötena där vi har kunnat stänga fler affärer. Stort tack för att ni hjälper oss i vår tillväxtresa!”

Richard Lautmann, CFO, Random Forest

Utmaning

Data- och analysbolaget Random Forest behövde en ny högpresterande webbplats för att attrahera nya kunder, stärka sin kommunikation med befintliga och bygga sitt varumärke. Den befintliga sajten var daterad och hade fyllts på med innehåll under flera år utan tydlig struktur och budskap, vilket gjort den stor och svår att navigera och mäta.

Man hade även en önskan om att kunna hantera alla kommunikations, marknads-, service- och säljfunktioner på en och samma plats, snarare än sprida allting mellan olika leverantörer.

Därtill fanns en övergripande ambition om att öka företagets varumärke online och samla all data på en och samma digitala plattform. Man ville också göra någonting av alla de success stories som fanns inom bolaget, kunderna var väldigt nöjda och det ville man kapitalisera på.

Lösning

Eftersom Random Forest redan använde HubSpots CRM-system så beslöt man att flytta sajten till HubSpot. Valet av samarbetspartner föll på Hybrid som under några månader genomförde överflyttningen och samtidigt integrerade Hubspots hubbar för Marknad, Sälj och Service.

Hybrids content-team gjorde en inventering av sajten och allt överflödigt innehåll rensades bort. Man såg över varumärkes och designen. Copyn optimerades och anpassades sedan även till den engelska och danska marknaden.

Under samarbetet tog Hybrid fram en digital marknads- och kommunikationsplan (inkl. en Roadmap med digitala mål) för att öka intresset och driva trafik och fler leads till sajten. Stommen utgjordes av kundcase där flera intervjuer med kunder spelades in för publicering på YouTube och Linkedin i anpassad längd olika format. Till dessa skrevs också kundcase, artiklar och skapades landningssidor. Man valde även att börja filma event, webinarier och andra aktiviteter som kunde pushas i sociala medier för att utbilda leadsen ytterligare. Fokus låg på att hjälpa, inspirera och utbilda kunden genom hela kundresan snarare än att informera.

Hybrid tog även ett helhetsgrepp om den löpande innnehållsproduktionen tillsammans med Random Forest och producerade artiklar och blogginlägg kring allt från trendspaningar och branschnyheter till guider och kundprojekt, där allt var SEO-optimerat och kopplat till uppdaterade sökord. 

Resultat

  • Effektiv och dynamisk plattform i Hubspot för att hantera alla Kommunikation, marknads-, sälj- och kundserviceaktiviteter.
  • Kraftfullt innehåll för Sales enablement (framför allt kundcase-filmerna har visat sig mycket användbara i den digitala kundresan och även medfört att leads stannar kvar längre på sajten).
  • Ökad närvaro online
  • Stor effekt av marketing automation-insatserna

79%

snabbare sajt

234%

mer trafik till sajten

+100

leads/månd och fler bokade möten

Kompetenser i detta projekt:

Webbutveckling i Hubspot

Innehållsplan

Strategi, rådgivning & utbildning.

Gränssnittsdesign

Grafisk profil

Mätning & analys

Videoproduktion

Copywriting